tabung dan rajin2 la klik di sini

Sara Ali

Sunday, July 24, 2011

Bicara Hati: Peguam yang tak bertauliah.

........

Wife : I'm want to see ur supervisor. Where's ur supervisor?
Husband : Pergi office je.
Aku: Maaf Cik, Cik tak boleh masuk sini.
Wife: Listen. Habis muka I, baju I, u boleh cakap. What the problem? Hei, mana responsibility u ha.

Mana tanggungjawab aku?
Hello, cik masuk terus serang-serang .Tak tahu hujung pangkat. Terjerit-jerit macam orang kurang siuman. Lepas tu tanya mana tanggungjawab aku. Yang dia tak nak dengar dan tak sabar sangat tu kenapa?

Nak je aku tanya dia "Mana tanggungjawab cik sebagai pelanggan?
Ikut suka hati dia je. Buat semua benda tu macam dia punya. Dah tahu benda tu salah, tetap nak buat juga. Bila dah terkena, nak salahkan orang lain. Orang lain boleh sabar, dia tak boleh sabar. Tak nak ikut arahan. Kalot memanjang. Bukan dia sorang yang kejar masa. Orang lain pun kejar masa juga, tapi boleh je ikut arahan kami.

Naik darah aku hari ini. Keluar dari office, terus kena serang dek singa kelaparan. Cakap diri tu lawyer. Tapi macam ini ke nak selesaikan masalah. Tak professional langsung. Terjerit sana sini. Lepas tu,kurang sopan betul, boleh tonyoh baju yang basah dekat muka aku. Habis nampak segala-segalanya yang engkau ada. Hilang maruah terus. Suami dekat sebelah macam batu. Senyap memanjang. Tak larang langsung. Tahu apa yang isteri dia buat tu salah, tapi ntah lah. Malas aku nak cakap.

Benda ini boleh settle dengan elok sebenarnya. Tak perlu nak terjerit-jerit. Sampai angkat-angkat baju. Dia ingat orang yang bagi arahan tu tak berguna ker? Walaupun dia bangla, tapi dia tahu. Ada pengalaman. Dah bertahun-tahun kerja macam tu.  Ingat dengan kereta besar. Pangkat besar,  boleh action macam tu. Cakap diri lawyer. Tapi aku tengok tak professional langsung. Aku yang bukan lawyer pun reti selesai masalah ini dengan professional. Tak terjerit2 dan makin hamun macam engkau. Nasib baiklah aku boleh control ANGIN aku, walaupun kena tonyoh dengan kain basah engkau tu. 

Sumpah, sampai akhir hayat aku. Aku tak akan lupakan kejadian ini. 

p/s:
Tak perlu nak bermegah-megah dengan kesenangan yang diberikan oleh Allah sehingga lupa pada dirinya. Dengan sekelip mata sahaja nikmat itu akan ditarik oleh Allah atas perbuatan yang engkau telah lakukan jika itu yang dikehendaki-NYA. 




1 comment:

kaizen said...

x perlu dibangge dgn jawatan/pangkat dunia tapi di akhirat ZERO jugak...