tabung dan rajin2 la klik di sini

Sara Ali

Friday, July 15, 2011

Bicara Sara Ali : Kenangan yang terindah bersama mereka.


"Siapa punya pinggan ni? Dah makan tak reti-reti basuh"

Ha, kan tak pasal-pasal dan terkeluar suara seporono (ejaan salah) aku. Aku pantang betul kalau orang dah makan tak reti basuh pinggan. Bukan payah pun, basuh pinggan sendiri-sendiri baru satu. Bukan berpuluh-puluh pun. Lain la kalau rumah aku tengah buat kenduri. Basuh pinggan berbesin-besin pun aku tak kisah. Sebab selalunya memang muka aku sahaja yang buat. 

Tiba-tiba teringat pada arwah nenek. 
Seingat aku, masa aku kecik-kecik dulu. Nenek aku cukup rajin buat kenduri. Oleh kerana rumah nenek besar dan luar , anak-anak dan cucu-cucu nenek ramai. Kami akan bergotong-royong, semua kerja kami buat secara berkumpulan. Tak kira lelaki atau perempuan, besar atau kecik, semua ada peranan masing-masing. Nenek pula jadi Komander. 

Tapi sejak nenek meninggal dunia 9 tahun yang lalu. Agak lama kami tak merasai suasana macam itu lagi. Walaupun mak aku telah mengikut jejak langkah nenek, tapi suasana cukup berbeza. Suasana tetap tak sama bila berada di rumah nenek. Dan aku masih ingat lagi, bila tiba bulan puasa. Nenek sendiri akan uli daun inai dan pakaikan pada cucu-cucunya. Aku paling tidak suka bau inai. Busuk sangat. Tapi aku cukup suka pakai inai. Haha... Macam mana tu?



p/s:
Al-fatihah buat :
  • Allahyarham Mohammad Nazori Bin Mohd Ali
  • Allahyarham Abdul Karim Bin Omar
  • Allahyarham Kaslan Bin Omar
  • Allahyarhamah Aisyah Binti Abdul Manan

~semoga roh mereka di tempatkan orang-orang yang beriman.

1 comment:

alexa yussida said...

amin..moga mereka tenang di sana..

simpan kenangan bersama mereka baik2 sbb itu sahaja yg mampu buat kita tersenyum tatkala rindu:)

sorry dear,dah lama tak bw..balik msia terus malas bw n blogging..hehe:)