tabung dan rajin2 la klik di sini

Sara Ali

Tuesday, October 16, 2012

Langkah kehadapan.


Kita kerap dengar dan kerap melafazkan kata sebegini bila kita dalam kesedihan.- kita perlu mengorak langkah maju kehadapan - Tapi perasan ataupun tidak Itu tak bermakna kita tidak perlu menoleh ke belakang. Bukan bermaksud kita perlu tenggelam dalam kenangan. Tapi untuk kita belajar sesuatu dari kesilapan. Agar kesilapan yang sama tidak akan berulang.

Kadangkala, keinginan kita untuk mencuba melepasi segalanya. Pernah terlintas difikiran. Adakah di penghujungnya seperti kita harapkan. Ya, mungkin percubaan pertama mengundang kesakitan. Kesakitan kali pertama belum tentu dapat mematangkan. Maka kita cuba untuk kali kedua. Ketiga dan seterusnya. Namun pengakhiranya tetap sama cuma jalan cerita sedikit berbeza. Dari situ banyak yang kita pelajari dan tahu untuk berhadapan.

Benar, bahu yang memikul tidak sama mata yang melihat. Kita akan pertikaikan. Bagaimana ingin bergerak ke hadapan sedangkan kita dihantui bayang-bayang. Akhirnya kita berputus asa dan membiarkan diri tenggelam dalam kesakitan. Sampai bila. Perasaan itu akan hilang. Hilang bila kita lempar jauh dari hati dan fikiran.

Rugi.
Siapa yang rugi ?
Adakah Kita?

Sememangnya. Jangan jadikan kesakitan itu satu penghalang. Kita layak untuk mengecapi kebahagian. Keriangan. Jangan jadikan diri kita terus menanggung kesakitan. Buka mata seluas-luas. Kita berhak . Berhak untuk memilih. Berhak untuk bersuara. Berhak untuk mencapai bintang. Hapuskan kesedihan. Buka lembaran.



Nota kaki:

Kebahagiaan akan kita kecapi  bila kita mencari.

No comments: