tabung dan rajin2 la klik di sini

Sara Ali

Saturday, August 4, 2012

Si Single, Si Tunang, Si Bini dan Si Ibu.

 Assalamualaikum.


Antara perasan ataupun tidak. Kadangkala, diri kita akan dikaitkan mengikut situasi majoriti. Bila kita dikelilingi satu keadaan namun hanya diri kita sahaja berada dalam keganjilan. Mesti tak senang duduk. Semestinya pernah terlintas di fikiran yang kita ingin terjerumus dalam situasi majoriti. Kerna tidak mahu dilabelkan sebagai golongan ganjil. Tiba-tiba terukir senyuman.

Tak perlu cerita terlampau jauh. Situasi itu akan muncul bila tibanya hari raya. Kerna masa itu kita berkumpul berjumpa sanak saudara. Opah nenak tok wan tok kecik dan seangkatannya. Macam biasa. Soalan bocor yang pastinya sudah kita sediakan jawapan. Pada anak dara mahupun anak teruna yang abang mahupun kakak di atas sudah selamat di ijab kabulkan. Maka kita yang berada di bawah situasi itu akan diaju soalan bagaikan peluru. dari satu pegawai ke satu pegawai. Dari satu tempat ke satu tempat. Agak lemas terasa seperti artis tak terlabel.



Mungkin soalan itu agak sensitive pada mereka yang sudah meningkat dari satu tangga ke satu tangga. Pada aku, soalan itu masih dianggap boleh dipertimbangkan. Pernikahan, satu alam yang aku rasa cukup berbeza. Selama ini buka sahaja mata, tak perlu fikir jauh cari tuala mandi siap-siap apa yang patut, ada makanan kita makan, tak ada makanan apa susah kedai ada. Ikut selera perut dan tekak sendiri. Tak perlu pikir rasa perut orang mahupun tekak orang. Senang bukan?

Ha, yang aku peliknya. Perlu ke keadaan macam ini wujud ye. Bukan apa. Kadang-kadang aku heran bila aku diajukan soalan begini. 

" Wei, ko tak rasa pelik ke?"

" Kawan kita dah jadi bini orang, tunang orang, mak orang. Yang kita ini bila nak jadi orang-orang?"

"Haa? Relax sudah. Masa itu akan datang juga. Ko pejam celik je. Tup...Tup... Ko jadi nenek orang."

Comelnya Irma. Bini Orang dan Suami Orang.

Aku pula ada tanggapan sendiri. Janganlah bila hanya kerana kawan2 kamu mahupun sedara mara kamu telah bertunang. Maka kamu ingin bertunang.. Janganlah hanya kerana teman2 kamu sudah bernikah maka kamu ingin bernikah. ( Main takap muat je tanpa selidik dan akhirnya berlaku penceraian )

Pada aku, pernikahan bukanlah satu perkara yang aku rasakan boleh try and error macam dalam subjek Matematik Tambahan. Bukan itu sahaja, janganlah anggap pernikahan ini sebagai satu ujian amali mahupun praktikal. Walaupun aku tidak pernah tahu bagaimana rasanya di alam perkahwinan tapi aku rasa ia satu tanggungjawab yang cukup besar. Siapkan diri, bukan main redah. 



"Allah sudah aturkan segalanya pada setiap hambanya. Akan tiba masanya bila masa itu tiba. Tak perlu terasa terlalu rendah diri kerana kita tergolong dalam kelompok ganjil. Anggaplah bahawa pasangan kita sedang mempersiapkan diri menjadi golongan yang terbaik buat diri kita kelak." 


Sekian.


No comments: