tabung dan rajin2 la klik di sini

Sara Ali

Tuesday, November 6, 2012

Tiada Kata Hanya Bahasa


Tanpa perlu penerangan hanya gaya bahasa dan gerak geri mampu menjelaskan apa yang tersirat. Sedar tak sedar kita dikelilingi manusia yang mampu meneka dan mampu membaca dengan tepat. Terasa seperti menjadi bahan ujian. Diimbas kotak memori dan mula ditafsirkan. Sungguh mengerunkan apabila diri  diperhatikan dalam diam-diam dan mereka mampu membaca isi hati kita. Mungkin tekaan tidak setepat apa yang dirasa tapi ia masih mengusarkan. Agak aneh bagi sesetengah manusia. Tapi itulah kelebihan- unik di mata manusia.

Tidak dinafikan - tidak senang. Tiada kata hanya senyuman. Mungkin benar. Seseorang yang mungkin dulunya terlampau asing akan menjadi manusia paling rapat pada kita. Tidak dinafikan juga perkara sebaliknya. Kerna apa - kerna mereka diimbas dan mula ditafsirkan dalam bentuk kata. Tiada kata diam seribu bahasa. Hanya gaya mentafsir segalanya. Tiada sapa tiada senda. Hanya mata pengharapanya.


Kadangkala kita tidak perlu menunggu jawapan. Kerna gerak hati dan naluri kita itulah jawapan. Kerna kita percaya- rasa lelah akan terasa. Berapa lama. Ini bukan permainan. Ini manusia dalam alam nyata. Buka mata lihat dunia. Itulah manusia. Kadangkala sudah ada jawapan tapi tetap ingin menafikan.


Nota Kaki:
Mungkin jua perlu tutup sebelah mata untuk terus hadapi di alam nyata.


2 comments:

Cik Juju said...

nice entry :)
selamat berkenalan...

www.cikjuju.com

shazrina said...

tiada kata secantik bahasa ..
salam kenal ye ..